Ορισμός - Λειτουργία - Χρήση - Είδη
Οι σύνδεσμοι είναι άκλιτες λέξεις που συνδέουν μεταξύ τους λέξεις και προτάσεις, π.χ. Ο γιατρός δέχεται τη Δευτέρα και την Τετάρτη. Είναι δύο ειδών:
α)Οι παρατακτικοί, που συνδέουν λέξεις, φράσεις και προτάσεις οι οποίες είναι ισότιμες συντακτικά. Στους παρατακτικούς ανήκουν οι συμπλεκτικοί, οι διαχωριστικοί, οι αντιθετικοί, οι συμπερασματικοί και ο επεξηγηματικός.
β) Οι υποτακτικοί, που συνδέουν τις δευτερεύουσες προτάσεις με τις κύριες. Στους υποτακτικούς ανήκουν οι ειδικοί, οι χρονικοί, οι αιτιολογικοί, οι υποθετικοί, οι τελικοί, οι αποτελεσματικοί, οι εναντιωματικοί / παραχωρητικοί, οι ενδοιαστικοί (ή διστακτικοί), ο συγκριτικός και ο βουλητικός.
9.2
Μορφολογία
ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ
Είδη
|
Σύνδεσμοι
|
Α. Παρατακτικοί
| |
1. Συμπλεκτικοί
|
και/κι, ούτε, μήτε (και ουδέ, μηδέ
σε παλαιότερα κείμενα)
|
2. Διαχωριστικοί
|
ή, είτε
|
3. Αντιθετικοί
|
αν και, αλλά, μα, παρά, όμως,
ωστόσο, ενώ, μολονότι, μόνο (που)
|
4. Συμπερασματικοί
|
λοιπόν, ώστε, άρα, επομένως, οπότε
|
5. Επεξηγηματικός
|
δηλαδή
|
Β. Υποτακτικοί
| |
6. Ειδικοί
|
πως, που, ότι
|
7. Χρονικοί
|
όταν, ενώ, καθώς, αφού, αφότου, πριν (πριν να), μόλις, προτού, ώσπου, ωσότου
|
8. Αιτιολογικοί
|
γιατί, επειδή, αφού, τι (ποιητικό)
|
9. Υποθετικοί
|
αν/εάν, άμα
|
10. Τελικοί
|
να, για να
|
11. Αποτελεσματικοί
|
ώστε (να), που
|
12. Εναντιωματικοί / παραχωρητικοί
|
αν και, ενώ, μολονότι
|
13. Ενδοιαστικοί (ή διστακτικοί)
|
μη(ν), μήπως
|
14. Συγκριτικός
|
παρά
|
15. Βουλητικός
|
να
|
ΟΡΘΟΓΡΑΦιΑ:
Ο σύνδεσμος και πριν από φωνήεν στον γραπτό λόγο, αλλά και στον προφορικό, μετατρέπεται σε κι, π.χ. Πήγε κι αυτός στη συναυλία.
Οι ειδικοί σύνδεσμοι πως και που, καθώς και ο συμπερασματικός που, δεν τονίζονται, ενώ τα ερωτηματικά επιρρήματα πώς και πού τονίζονται, π.χ. Ξέρω πως τώρα διαβάζει. Πώς να είναι άραγε; Μου είπε που πήρες μέρος στους αγώνες. Δεν ξέρω πού να πάω.
Ο ειδικός σύνδεσμος ότι γράφεται χωρίς υποδιαστολή, ενώ η αναφορική αντωνυμία ό,τι γράφεται με υποδιαστολή, π.χ. Υποστηρίζει ότι δεν ήταν εκεί. Θα κάνει ό,τι του πεις.
Εν... τάξη, λοιπόν...
ΑπάντησηΔιαγραφή